Sylwetka to gatunek wypowiedzi prasowej, który skupia się na najważniejszych szczegółach wyglądu, osobowości danej osoby czy jej zainteresowań. Wiele osób często myli pojęcie sylwetki z życiorysem. Różnica jest co prawda jedna, ale za to podstawowa. Otóż sylwetka (często spotyka się także takie określenia, jak: postać, portret, główka) to przedstawienie przez nas historii kogoś innego, natomiast życiorys piszemy wtedy, gdy opisujemy samych siebie.
By napisać sylwetkę, nie należy trzymać się sztywnych ram, bo takich w przypadku tego gatunku nie ma. Należy tylko znać podstawowe elementy, jakie muszą się w niej znaleźć.
Jeśli decydujemy się na napisanie sylwetki do biuletynu firmowego, to pretekstem do jej napisania powinno być ważne wydarzenie w życiu tej osoby. W sylwetce nie trzeba trzymać się chronologii i hierarchii zdarzeń. Przedstawiamy, często w sposób subiektywny, charakterystykę danej osoby. Może ona zawierać – w zależności od tego, co chcemy przedstawić, prezentację (najczęściej z imienia i nazwiska), opis wyglądu zewnętrznego, ale także temperamentu i usposobienia, intelektu, wad i zalet charakteru, poglądów i celów życiowych, motywacji czy zachowań. Język, jakim się posługujemy, może być potoczny. Tak jak wspomniałam, mamy tutaj pełną dowolność.
Gatunek ten może łączyć w sobie także inne formy dziennikarskie. Często występuje jako notatka, artykuł publicystyczny, wywiad. W magazynach custom publishing można przedstawiać sylwetki pracowników w formie krótkiego biogramu, dodając go do artykułu, który mówi np. o osiągnięciach całego zespołu. Natomiast sylwetka w formie artykułu publicystycznego czy wywiadu jest dobrym rozwiązaniem, gdy przedstawiamy jednego pracownika albo członka zarządu, przy okazji jakiegoś ciekawego wydarzenia z życia firmy.
Sylwetka może być także wzbogacona dodatkowymi, przyciągającymi uwagę czytelnika, szczegółami, np. cytatem bohatera tekstu. Stworzy to pewnego rodzaju podsumowanie całego materiału.
Dziękuję, przydało się. :D
OdpowiedzUsuń