poniedziałek, 16 września 2013

Wyraź się poprzez recenzję

Jak napisać dobrą recenzję w custom publishing?Przeczytałeś ostatnio ciekawą książkę lub obejrzałeś dobry film? Chcesz, żeby inni poznali Twoją opinię na ten temat? Napisz recenzję!

Recenzja to ocena dzieła artystycznego, która pełni funkcję informacyjną, ma elementy wartościujące i może zachęcać lub zniechęcać. To ciekawy rodzaj rozrywki i oderwania się od firmowej rzeczywistości, na który można się zdecydować podczas tworzenia magazynów custom publishing.

Recenzje dzielą się na: informacyjne, felietonowe i eseistyczne. W przypadku recenzji informacyjnej należy skupić się na opisie i problemowym ukazaniu aspektu danego zjawiska. Recenzja felietonowa, jak sama nazwa wskazuje, bliska jest formą felietonowi i przedstawia charakterystykę wybranego przez nas dzieła artystycznego. Natomiast recenzja eseistyczna pokazuje nasz punkt widzenia i wyraża osobisty stosunek do przedmiotu recenzji.

Jak wyglądają prace nad recenzją? Po wybraniu przez nas konkretnego dzieła, które chcemy opisać, zbieramy o nim kilka informacji. Dobrze jest wiedzieć, kto jest jego autorem lub reżyserem, kim są główni bohaterowie lub czy wybrany przez nas film jest adaptacją jakiegoś dzieła. Po zebraniu tych informacji powinniśmy skupić się na określeniu odbiorcy recenzji, jej celu oraz konspekcie.

Następnie przystępujemy do pisania. Na wstępie możemy podać podstawowe informacje, takie jak tytuł, autor. Warto opisać przedmiot naszej recenzji w sposób wartościujący, a więc napiszmy o: tematyce, kompozycji, języku, atmosferze, nastroju i kreacjach aktorskich. Możemy też bardzo krótko opisać fabułę (nie wolno jednak podawać zakończenia!). Na koniec naszej recenzji zostawiamy naszą ocenę wybranego dzieła oraz jej uzasadnienie.

Opisanych wytycznych nie powinno się traktować jako sztywnych reguł czy nieprzekraczalnych ram stosowanych w custom publishing, jak w przypadku wywiadu czy informacji. To raczej porady, które mają być pewnego rodzaju wskazówką w zrozumieniu tego gatunku dziennikarskiego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz