poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Jak napisać dobry news w custom publishing?

Tropiąc dobry newsW biuletynach firmowych warto publikować nie tylko dłuższe formy, ale także krótkie newsy. Dzięki nim pracownicy będą na bieżąco z wiadomościami o firmie lub branży, w której pracują.

Ze słowem news nierozerwalnie łączy się angielskie słowo newsworthy. Tak naprawdę słowo to jest samo w sobie definicją newsa, oznacza bowiem informację wartą opublikowania. Z tego wynika, że informacja musi być atrakcyjna i aktualna. Do tego należy dodać jeszcze słowa, które dopełniają pojęcie newsa, a zatem: zwięzłość i klarowność.

Jeśli wiemy, że wiadomość, którą chcemy opisać w formie newsa, spełnia warunki atrakcyjności i aktualności, musimy skupić się na stylu i na zasadach, jakimi rządzi się news. W pierwszej kolejności należy zastosować się do zasady odwróconej piramidy:

Najważniejsze informacje
Szczegółowe informacje
Wątki poboczne

Na początku materiału należy bowiem zamieszczać najistotniejsze informacje. Czytelnik, jeśli zainteresuje go początek newsa, będzie chciał poznać więcej informacji dotyczących zdarzenia. Wówczas należy zastosować kolejną zasadę – pisząc, odpowiadamy na pytania: Kto? Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Dlaczego? Z jakim skutkiem? Dobra informacja będzie wówczas wartościowa, gdy znajdą się w niej odpowiedzi na te pytania.

O czym jeszcze należy pamiętać? News w magazynie custom publishing musi być krótki, unikajmy więc zdań wielokrotnie złożonych – zadaniem newsa jest przekazanie szybkiej i konkretnej informacji. Staramy się więc pisać jasno i klarownie. Tekst musi być zrozumiały i pozbawiony kwiecistego stylu. Nie nadużywajmy przymiotników i unikajmy rozbudowanych określeń czy literackich porównań. Bardzo ważne, by w newsach trzymać się faktów.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz