poniedziałek, 5 sierpnia 2013

I ty możesz zostać felietonistą

Felieton rządzi się zupełnie innymi prawami niż np. news. Choć często odwołujemy się do aktualnych wydarzeń, to opisujemy je tak, jak my to widzimy, czyli nie stroniąc od subiektywnych opinii.

Zacznij od wyboru tematu

Felieton jest jednym z gatunków publicystyki o swobodnym stylu, często korzystający z literackich środków ekspresji, rzadko występującym w custom publishing. Zazwyczaj dotyczy aktualnie poruszanych tematów, nie jest nigdy jednak oficjalnym komentarzem do nich. Są to raczej luźne przemyślenia, często sięgające do języka: satyry, ironii, paszkwilu czy groteski. Pisanie felietonu nie jest łatwą sztuką.

Początek pracy nad felietonem to wybór odpowiedniego tematu, który budzi w nas jakieś emocje. Chodzi o to, by móc wyrazić w nim naszą subiektywną ocenę problemu, o którym chcemy pisać. Chcąc napisać dobry felieton do biuletynu custom publishing, warto odwoływać się do kontrowersyjnych tematów, spostrzeżeń i sformułowań. Wsadzając kij w mrowisko, możemy wywołać dyskusję na dany temat i skłonić czytelników do aktywności.

Felieton jako jeden z gatunków content marketingu, pisany jest w pierwszej osobie, a autor zazwyczaj odwołuje się w nim do swoich doświadczeń czy przeżyć. Czyni go to w oczach czytelnika bardziej wiarygodnym. Oprócz wspomnianej wyżej lekkości, aktualności, ciekawości czy satyry, charakteryzuje go jeszcze żywiołowość, barwność i – często także – cykliczność. W felietonie warto na koniec zadbać o tytuł, który jak w przypadku każdego gatunku dziennikarskiego, jest tym, co przyciąga odbiorców. Tytuł felietonu powinien być więc celny, intrygujący i oryginalny.

Kompozycja felietonu jest dowolna, ale warto na koniec posłużyć się dobrą puentą. Zakończenie powinno nie tylko podsumowywać nasze przemyślenia, ale być mocną kwintesencją naszego komentarza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz