Najlepiej tę różnicę zobrazować, podając konkretne przykłady. Pytanie zamknięte dotyczące np. komputerów marki X będzie brzmiało: „Czy X jest Pana ulubioną marką?”. Podobne pytanie otwarte, związane z tym samym przedmiotem rozmowy będzie brzmiało: „Co Pan sądzi o marce X?”.
Jak od razu widzimy, odpowiedź na pierwsze pytanie zazwyczaj brzmieć będzie „tak/nie” i gdybyśmy takiego pytania i odpowiedzi użyli w wywiadzie, dla wiedzy czytelników niewiele one wnoszą.
W drugiej opcji, odpowiedź ta zacznie się np. tak: „Marka X jest ceniona w
naszym kraju, moja opinia jest jednak inna, poza tym wolę zdecydowanie markę Y”. Od razu nasuwa się tu kolejne pytanie (otwarte!): „Dlaczego?”. I tak nasza rozmowa staje się ciekawsza nie tylko dla nas, ale i dla czytelników magazynów custom publishing. Dowiemy się więcej nie tylko o bohaterze wywiadu, ale i obydwu omawianych markach...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz