poniedziałek, 18 stycznia 2016

Autor czy autorzy?

Zdarza się w magazynach custom publishing, że niektóre teksty, pojawiające się w biuletynie, to wynik pracy wielu osób – informatorów, którzy przekazali dane autorowi tekstu. Jak w tej sytuacji powinien być podpisany taki materiał i czy osoba pisząca artykuł jest jego pełnoprawnym autorem?

Nie jest to sytuacja nietypowa. Zwróćmy uwagę, że podobnie ma się rzecz z tekstami zamieszczanymi w prasie komercyjnej. Jeśli dziennikarz przygotowuje tekst poświęcony dziedzinie wiedzy, w której nie jest ekspertem, to oczywiste, że musi on czerpać przy pisaniu informacje z najróżniejszych źródeł oraz od wielu informatorów. Podobnie jest w prasie firmowej – ktoś, kto pisze ciekawe teksty, niekoniecznie jest ekspertem w temacie, któremu poświęca artykuł. Dlatego czerpie z wiedzy i doświadczeń swoich informatorów.

Tak rzecz ma się zwłaszcza w przypadku tekstów informacyjnych, gdzie wkład wielu osób polega tylko na przekazaniu informacji np. z terenu, oddziałów, gdzie autor nie ma dostępu, pracując np. w centrali. Wtedy na pewno nie ma konieczności podpisywania artykułu nazwiskami tych wszystkich osób. Pod tekstem zostaje nazwisko autora, a więc osoby, która wszystkie informacje zebrała i napisała tekst. Jeżeli jednak bardzo zależy nam na podkreśleniu zaangażowania wielu osób, można dopisać ich nazwiska po haśle „współpraca”.

Jednak w przypadku artykuły specjalistycznego w magazynie custom publishing, gdzie informacje przekazane przez ekspertów mają charakter bardziej odautorski, są świadectwem eksperckiej wiedzy informatorów, najlepiej ich nazwiska i zajmowane stanowiska oraz ewentualne tytuły naukowe wpleść w tekst w formie ich wypowiedzi. Wówczas powstanie materiał, w którym zarówno autor, jak i zaproszeni przez niego do współpracy informatorzy będą odpowiednio zaprezentowani.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz