poniedziałek, 2 listopada 2015

Dobra infografika z myślą o czytelnikach

Infografiki to liczby czy inne dane pokazane za pomocą grafiki. To bardziej przystępna i ciekawsza niż zwykły tekst informacja z danej dziedziny. Kolorowe obrazy, schematy, wyrazista czcionka, łatwiej zapadają w pamięć.

Jaka jest użyteczność  tak prezentowanych wiadomości? W ostatnich latach istotne stały się infografiki z ekonomii, dotyczące np. giełdy papierów wartościowych, kursów walut, które umożliwiają oszacowanie np. jaki będzie w najbliższej przyszłości kurs danej waluty. Wyniki kursów są przedstawiane w postaci diagramów, tabel, map czy wykresów

YouTube i zamieszczane tam infografiki donoszą o statystykach, popularności czy popycie na dany utwór lub artystę. Pozwalają ocenić trendy w twórczości artystycznej. Serwis codziennie odwiedzają miliony ludzi, którzy odtwarzają filmiki i teledyski, odsłuchują utwory muzyczne, dodają opinie. Jest to niezwykle cenna informacja, a także możliwość śledzenia aktualnych wydarzeń ze świata rozrywki.

Zdrowie i choroby – takie tematy znajdują się m.in. na stronach poświęconych dietom, zdrowemu odżywianiu czy negatywnych skutkach niezdrowych używek. Dzięki odpowiednio skonstruowanej infografice można na nich znaleźć cenne rady i wskazówki, jak postępować, jak dbać o siebie, zdrowie swoje i bliskich. Zawierają informacje zobrazowane zdjęciami, które silniej działają na zmysły i skuteczniej docierają do świadomości czytającego.

Infografiki mogą informować niemal o wszystkim – od prognozy pogody przez reklamę różnych marek po wyniki rozgrywek sportowych czy gier liczbowych. Te ostatnie mogą nie tylko informować, ale także być pomocne w określeniu prawdopodobieństwa wytypowania właściwych numerów w kolejnych losowaniach.

Świetnie sprawdzają się infografiki na portalach wakacyjnych biur podróży, gdzie poza wyborem: kierunku, terminu, długości pobytu, ceny, hotelu, transportu, wyżywienia i dodatkowych atrakcji, możemy także zapoznać się z historią danego regionu, opiniami innych turystów, którzy już te miejsca odwiedzili. Możemy zaczerpnąć wiedzy – jakie ubrania należy zabrać, jakie wycieczki fakultatywne są najbardziej atrakcyjne, gdzie wymieniać walutę, kupować pamiątki, na co uważać, a nawet na jakie choroby warto się zaszczepić przed wyjazdem.

Biuletyny firmowe to również znakomite miejsce, gdzie można pokazywać treści w postaci infografik. Wyniki firmy, twarde dane liczbowe, pokazywanie trendów to obszary, w których wizualnie łatwiej jest dotrzeć do czytelnika custom publishing.

Podsumowując, infografiki szybciej i skuteczniej trafiają do naszych umysłów, większość ludzi bardzo aktywnie odbiera formy wizualne, zauważa to, czego nie dostrzega w zwykłym tekście. Można spokojnie powiedzieć, że infograficzny sposób przekazywania wiadomości z danej dziedziny nabrał w ostatnich latach ogromnego znaczenia i cały czas się rozwija.

Aldona Rogulska-Batory


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz