środa, 13 marca 2013

Recesja w public relations


W obecnych czasach destabilizacja nie oszczędza nikogo. Zwiększenie bezrobocia, pomniejszenie zysków i konsumpcji – te i inne sygnały mogą trwać nawet kilka lat. Sytuacja poważna w branży to jednak coś zupełnie innego, lecz nie mniej szkodliwego.

Powodem recesji może stać się nawet plotka
Sytuacja trudna, z perspektywy public relations, jest nagłym i nieprzewidzianym wydarzeniem dotyczącym firmy. Przykładem może być taka sytuacja, która za sprawą odkrycia wieści staje się powszechna. Poza czynnikami ekonomicznymi i organizacyjnymi zagrożenie niedobrze wpływa na więzi z otoczeniem. A zatem dobre zarządzanie sytuacją krytyczną oraz wczesne wykrycie zagrożenia w momencie jego zaistnienia pozwala na zachowanie właściwej lokaty na rynku.
Kryzys, w odróżnieniu od konfliktu, jest silnie związany z uczuciowymi reakcjami społeczeństwa, w tym także żurnalistów. Sytuacja trudna narasta więc głównie w wyniku relacji między firmą a sądem publiczną i czwartą władzą. Często dzieje się, że czynnikiem recesji może być nawet plotka np. o plajcie zakładu pracy, zaniedbaniach technologicznych czy ignorowaniu kontrahentów.
W jaki sposób poradzić sobie z sytuacją niebezpieczną, jeśli rzeczywiście ma ona miejsce? Do tego celu, w wielu branżach, zorganizowane są nadzwyczajne grupy, które zajmują się stricte problemami dotyczącymi organizowania i udaremniania sytuacji groźnej. Bezbłędnym systemem walki (oczywiście dopiero wówczas, gdy przeciwdziałanie nie przyniosło efektu) jest działanie polegające na jednoznacznym mówieniu o swoich trudnościach i stosowne relacje z mediami. Tylko współpraca z otoczeniem i zawiadamianie ich o rozwoju wydarzeń (komunikaty, oświadczenia) może bowiem doprowadzić do wyjścia z patowej sytuacji. Tym, co może zwiększyć destabilizację, jest wprowadzenie opinii społecznej w błąd, brak komunikacji i lekceważenie niebezpieczeństwa.
W sytuacji, gdy stowarzyszenie nie ma profesjonalistów od działań antykryzysowych, warto rozważyć zaangażowanie zewnętrznej organizacji public relations. Nie należy zapominać przy tym o poleceniu działań fachowcom. Komunikacja zewnętrzna, w przeciwieństwie to nie tylko układy z mediami, ale także z odbiorcami, partnerami, klientami i sponsorami.
Właściwa wiadomość dotycząca postępu zadań i rozwoju organizacji to najważniejsze punkty każdego planu przeciwdziałania dekoniunkturze. Wówczas nawet najgorszą kondycję kryzysową obserwacja powszechna przyswoi łagodniej. Trzeba mieć na uwadze, że sprawne likwidowanie problemów w sytuacji kryzysowej jest dla otoczenia potwierdzeniem trwałej pozycji organizacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz