poniedziałek, 20 lutego 2017

Z palety grafika

Zaczynając projekt nowego biuletynu custom publishing, przede wszystkim musimy zebrać jak najwięcej informacji o naszej firmie, identyfikacji wizualnej, specyfikacji kolorystycznej. Jeśli mamy już orientację w tych kwestiach, możemy przystąpić do tworzenia projektu.


Pierwszym, niezbędnym elementem jest ustalenie formatu pisma. Przyzwyczailiśmy się, że większość drukowanych magazynów jest formatu A4, dlatego warto czasem odejść od tej reguły i zaproponować niestandardowy format. W projekcie, oprócz samego układu poszczególnych elementów na stronach, wyboru czcionek, kadrowania zdjęć, kolor odgrywa dominującą rolę, scala projekt. Pismo czarno-białe jest zazwyczaj nudniejsze i smutniejsze od kolorowego.


Główne kolory
Zaczynając projekt nowego biuletynu firmowego, powinniśmy posiłkować się kolorami, które możemy wykorzystać w layoucie. Często bywa tak, że mamy pewną gamę kolorystyczną, która może być wykorzystywana w mediach. Zazwyczaj jest to jeden bądź więcej kolorów, które występują w logo firmy. Jeśli określiliśmy już główne kolory, możemy zaprojektować paginę, czyli stałe elementy powtarzające się na każdej stronie. Potrzebna jest chwila namysłu nad koncepcją kolorystyczną całego pisma. Czy zakładamy oszczędne używanie kolorów, np. jeden-dwa dominujące w całym layoucie, czy chcemy stworzyć projekt zawierający wiele barw? Z tym wiąże się np. graficzne rozróżnienie poszczególnych działów, z których zazwyczaj składa się każdy biuletyn. Jeśli mamy do dyspozycji kilka kolorów, możemy z ich pomocą wyróżnić działy poprzez nadanie innego koloru paginy dla danego działu.

Elementy gazety w kolorze
Jeśli nie dysponujemy większą gamą barw, możemy zaprojektować działy w tym samym kolorze. Oprócz pagin, warto też spróbować wprowadzić kolor do tekstów, co ożywi wygląd strony, szczególnie, jeśli nie możemy liczyć na dużą ilość grafiki. Tytuł, lead, inicjał czy śródtytuły nie zawsze muszą być czarne. Przygotowanie ich w charakterystycznych dla pisma kolorach sprawi, że magazyn będzie żywszy i na dłużej przykuje oko każdej przeglądającej go osoby. Koloru używamy również w takich elementach jak wykresy, tabele, ramki z dodatkowymi informacjami. Muszą one oczywiście być spójne z koncepcją kolorystyczną całego pisma, aby nie wywołać wrażenia „pstrokacizny”.

Barwa „apli”
Kolor możemy stosować również w postaci „apli” – barwnego tła na całej stronie bądź na jej części dla wyróżnienia danego tekstu i ożywienia strony. Jeśli mamy do dyspozycji tylko dwa, trzy kolory dla przygotowywanego projektu, można stosować mocniejsze lub słabsze nasycenie koloru dla odróżnienia poszczególnych elementów. Warto też pamiętać o gradientach, czyli przejściach tonalnych z jednego koloru do innego lub tego samego koloru, ale do innego stopnia nasycenia.

Nawet, jeśli możemy używać dosyć dużej liczby kolorów w naszej gazecie, dobrze jest ustalić pewną gamę kolorystyczną, którą będziemy się posługiwać, żeby nie dopuścić do zbytniego przeładowania kolorystycznego w biuletynie.

Projektowanie magazynu jest bardzo ważnym elementem, warto go zlecić fachowcom, w tym przypadku agencji custom publishing.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz