poniedziałek, 18 listopada 2013

Budżet na custom publishing


Ile kosztuje biuletyn firmowy?Jakim budżetem powinniśmy dysponować, chcąc wydać biuletyn? Bardzo trudno jest jednoznacznie powiedzieć o konkretnej kwocie, nie znając wszystkich szczegółów biuletynu, który jest elementem komunikacji wewnętrznej. Na cenę biuletynu składa się bardzo wiele czynników.

Pierwszy z nich to część merytoryczna. Tu rodzi się wiele pytań: czy zawartość biuletynu będą tworzyć pracownicy firmy w ramach obowiązków służbowych, czy też część lub całość zawartości będą przygotowywać zewnętrzni autorzy i agencja wydawnicza. Dotyczy to zarówno tekstów, jak i grafiki.

Drugi czynnik to część wydawnicza i produkcyjna, w której mieszczą się:
• redakcja i korekta (osoby wyznaczone w firmie czy specjaliści zewnętrzni?),
• skład i łamanie (najczęściej składa zewnętrzna firma),
• koszt produkcji: naświetlanie, druk (format, objętość, papier, nakład, kolory, oprawa),
• dystrybucja (czy wewnętrznymi kanałami dystrybucji, czy pocztą lub kurierem?).

Dopiero, gdy odpowiemy sobie na te wszystkie pytania, wycenimy tę pracę u podwykonawców, będziemy mogli określić budżet na jeden numer gazetki. Wtedy, pomnożywszy tę kwotę przez liczbę wydań, którą chcemy w roku przygotować, uzyskamy informację, jakim budżetem powinniśmy dysponować.

W dobie kryzysu budżety na custom publishing są również coraz mniejsze. Jak wydawać zatem dobry biuletyn za małe pieniądze? Niestety jakość zawsze kosztuje i od tego nie uciekniemy. Wiele zależy od tego, jak traktujemy biuletyn. Czy postrzegamy go jako koszt, czy inwestycję? Koszty należy redukować, wiemy to na co dzień, natomiast inwestować warto, bo to rozwija firmę, często przynosząc dodatkowe profity.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz