poniedziałek, 11 sierpnia 2014

Najpopularniejsze błędy językowe w internecie

Błędy w custom publishing

Czy zawsze można zdać się na autokorektę? Czy publikując zdjęcia, nie powinniśmy również zwracać uwagi na poprawność opisu? Jakie są najczęstsze błędy językowe w internecie i kiedy je popełniamy? Na te pytania odpowiada raport przygotowany przez firmę Kompas Social Media.

W ramach raportu, Instytut Monitorowania Mediów sprawdził, jakie błędy językowe Polacy popełniają najczęściej. Badanie dotyczyło całego internetu, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych. Od stycznia do maja tego roku zostało przeanalizowanych ponad 125 tysięcy publikacji. Najwięcej błędów czy pomyłek językowych pojawiło się na Facebooku. Na drugim miejscu znalazł się serwis Photoblog.pl, a na trzecim ASK.FM.

Podczas badania przygotowano również listę najpopularniejszych błędów językowych. Zaliczają się do nich również pleonazmy, czyli wyrażenia złożone, w których jedna część ma takie samo znaczenie jak druga (pot. masło maślane).
1.    Pleonazmy (43,56 proc.)
2.    Napewno – zamiast: na pewno (30,78 proc.)
3.    Wziąść – zamiast: wziąć (6,17 proc.)
4.    Spowrotem – zamiast: z powrotem (5,66 proc.)
5.    Dlatego bo, dlatego ponieważ – zamiast: bo, ponieważ (4,08 proc.)
6.    W każdym bądź razie – zamiast: w każdym razie (3,86 proc.)
7.    Ubrać buty, spodnie, sukienkę – zamiast: wkładać (2,64 proc.)
8.    Z tąd, z tamtąd – zamiast: stąd, stamtąd (1,94%)
9.    Po najmniejszej linii oporu – zamiast: po linii najmniejszego oporu (0,53 proc.)
10.    Większa i mniejsza połowa – zamiast: większa i mniejsza część (0,38 proc.)
11.    W cudzysłowiu – zamiast: w cudzysłowie (0,31 proc.)
12.    Włanczać – zamiast: włączać (0,10 proc.)

Najczęściej używanymi pleonazmami są m.in.: dzień dzisiejszy, okres czasu, kartka papieru czy spadać w dół.

Najwięcej błędów językowych popełnianych jest w komunikacji publikacjach o tematyce ogólnoinformacyjnej, np. publiczne wpisy na Facebooku. Następne w liczbie błędów są serwisy poświęcone modzie (pamiętajmy, że „wkładamy”, a nie „ubieramy”), fora finansowe (zbyt dużo przeformalizowanych określeń, jak „okres czasu” czy „dzień dzisiejszy”) oraz portale i działy o tematyce sportowej (popularne „akweny wodne” czy „spadki w dół” tabeli są błędami).

Wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych, zwiększa się liczba popełnianych błędów językowych, a ich konsekwencje mogą mieć wpływ nawet na naszą karierę zawodową. Publikując wpisy czy artykuły w internecie, powinniśmy pamiętać, że popełniając gafy i błędy, nie tylko narażamy się na ośmieszenie w oczach internautów, ale również na nieprzychylne pierwsze wrażenie potencjalnego pracodawcy, który coraz częściej przegląda portale społecznościowe w celu lepszego poznania kandydata.

Wojciech Samborski 


Źródło: http://socialpress.pl/2014/06/12-popularnych-bledow-jezykowych-w-internecie-nie-popelnij-takiej-gafy/


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz