poniedziałek, 25 listopada 2013

Reklama wsparciem custom publishing?

Reklama w biuletynie firmowymCzasopisma komercyjne utrzymują się głównie z reklam i sprzedaży. Czy biuletyn firmowy jest również dobrym medium do zamieszczania reklam, a tym samym źródłem dofinansowania magazynu?

Rzeczywiście wydawanie określonej kwoty na każdy numer biuletynu nie musi oznaczać, że jest to koszt ponoszony wyłącznie przez wydawcę. Biuletyn może bowiem stać się samofinansującym się przedsięwzięciem. Zamieszczenie reklamy zaprzyjaźnionej firmy, dostawców lub klientów albo płacenie za usługi związane z przygotowaniem publikacji (np. drukarni) reklamą w wydawanym magazynie firmowym, może stać się skutecznym sposobem na zminimalizowanie kosztów wydania publikacji. Wszystko zależy od umiejętności zdobywania partnerów, negocjacji warunków, a przede wszystkim atrakcyjności tytułu. Gdy biuletyn dociera do atrakcyjnej, z punktu widzenia reklamodawców, grupy odbiorczej, zawiera ciekawe treści, jest podawany w atrakcyjnej formie i na dobrym papierze, wtedy szansa na reklamy jest zdecydowanie większa.

Część biuletynów ma nawet cenniki reklam i sprzedaż powierzchni reklamowej traktuje podobnie jak pisma komercyjne. Są to jednak zazwyczaj magazyny, których profil bardzo przypomina magazyny branżowe, a nie tylko biuletyny skupione na działalności konkretnej firmy. Ponadto częstotliwość ich wydawania jest nie mniejsza niż raz na miesiąc. Bardzo trudno jest zdobyć reklamy do dwumiesięcznika, a tym bardziej do kwartalnika. Reklama rządzi się swoimi prawami i warto o tym pamiętać, starając się zdobyć dodatkowe fundusze.

Z pewnością w biuletynie firmowym nie będziemy zamieszczać reklam firm konkurencyjnych, choć nie wiem jak dużo możnaby na tym zarobić. Poza tym treści, które w jakikolwiek sposób mogłyby negatywnie wpływać na wizerunek firmy, powinny być odrzucane. Można to obrócić w jeden z ważnych argumentów sprzedażowych – publikujemy bardzo mało reklam i tylko starannie wyselekcjonowane. Dla partnera może to oznaczać znakomitą widoczność reklamy i gwarancję, że znajdzie się w „dobrym towarzystwie”.

W dobrych tytułach prasowych funkcjonuje zasada, że powierzchnia reklamowa nie powinna przekraczać 30 proc. całej powierzchni magazynu. Dla custom publishing zawęziłbym ją jeszcze bardziej – do około 15 proc. całej powierzchni, czyli w gazecie, która ma 24 strony, maksymalnie możemy poświęcić na reklamy 3–4 strony.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz