poniedziałek, 17 czerwca 2013

Rola redaktora w wywiadzie

Udało nam się przeprowadzić interesujący wywiad do magazynu custom publishing. Jesteśmy zadowoleni, bo rozmowa przebiegła bardzo przyjemnie, mamy dużo materiału, a w głowie ułożony konspekt całego wywiadu. Teraz czeka nas redakcja, która jest trudnym, aczkolwiek bardzo ciekawym, zajęciem.

Redakcja wywiadu w custom publishing

O tym, jak będzie wyglądała nasza dalsza praca, po powrocie z wywiadu, decyduje sposób, w jaki go przeprowadzaliśmy. Jeśli zdecydowaliśmy się na zapisywanie tego, co mówi rozmówca, to będziemy postępować zupełnie inaczej, niż w przypadku, gdy całą rozmowę nagraliśmy na dyktafon.
Jeśli chodzi o pierwszy sposób, to już na etapie zapamiętywania tego, co mówi autor, nie przywiązujemy tak dużej wagi do dygresji, które wielu rozmówcom zdarza się wtrącać. Tworząc gotowy tekst, przypominamy sobie tylko istotne informacje dla całości artykułu. Na taki sposób powinny zdecydować się jednak tylko osoby, które mają bardzo dobrą pamięć. Jeśli zdecydujemy się na nagranie całej rozmowy, wówczas redakcja powstaje w momencie, gdy spisujemy tekst z dyktafonu. Ten sposób pozwala nam na coś, co w przypadku opisanym wcześniej, jest trudniejsze. Gdy rozmówca mówi o rzeczach szczególnie istotnych, możemy bowiem spisać jego wypowiedź słowo w słowo. Nie narażamy się wówczas na pominięcie ważnych słów wypowiedzi. Podczas redakcji wywiadu custom publishing starajmy się stosować odpowiednie proporcje. Nie może być bowiem tak, że odpowiedź na jedno z pytań zajmuje całe dwie szpalty w gazecie.
Gdy już mamy spisany i ułożony cały wywiad do biuletynu firmowego, czeka nas korekta tekstu, która eliminuje błędy ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne.

Każdy tekst powstaje z myślą o czytelniku. Nie inaczej jest z wywiadem. Powinien być on dla odbiorcy zrozumiały oraz ciekawy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz