poniedziałek, 10 czerwca 2013

Proszę powiedzieć…

Wywiad to ciekawy gatunek dziennikarski, który urozmaica każdą gazetę custom publishing. Jak dobrze przeprowadzić wywiad, o czym pamiętać i czego się wystrzegać podczas rozmowy?

Dobrze przygotuj się do przeprowadzanego wywiadu
Celem wywiadu w biuletynie firmowym jest przede wszystkim poinformowanie o interesujących firmę faktach w formie rozmowy, wyrażenie opinii rozmówcy na wybrane tematy, ale także kreowanie wizerunku rozmówcy.

Jak dobrze przeprowadzić wywiad? Przede wszystkim powinniśmy zebrać informacje nie tylko o tym, czym aktualnie się on zajmuje, ale też co robił wcześniej. Wszystko po to, by rozmówca nie odniósł wrażenia, że do przeprowadzenia tego wywiadu wybrano zupełnie przypadkową osobę (nawet jeśli tak jest i jeśli jest to nasz pierwszy wywiad, to nie powinniśmy dać po sobie tego poznać). Powinniśmy pokazać, że naprawdę angażujemy się w tę rozmowę i chcemy poznać opinię naszego rozmowy, jego historię, zainteresowania czy hobby. Poza tym z pewnością będziemy czuć się luźniej, gdy będziemy pewni swojej wiedzy o osobie, z którą rozmawiamy.

Mówiąc o luzie, warto powiedzieć o tym, że im wywiad jest luźniejszy i bardziej przypomina rozmowę dwóch osób, które się dobrze znajdą, tym z pewnością ciekawszy będzie końcowy tekst. Problem często pojawia się podczas formułowania pytań. I – tu znowu nawiązuję do luzu – powinniśmy bardziej skupiać się na tym, o czym mówi nasz rozmówca, a nie na tym, jakie kolejne zadamy. Wówczas, gdy rozmówca skończy swoją wypowiedź, zadamy swoje pytanie i może nam umknąć ważna myśl, o której była mowa. W konsekwencji nie dopytamy, o coś ważnego. Przygotowując się więc do wywiadu, nie piszmy szczegółowych pytań, tylko przygotujmy sobie tematy, o których będziemy chcieli porozmawiać. Last but not least: musimy słuchać rozmówcy! Nie przerywajmy rozmówcy, to nie tylko wybija go z rytmu, ale także jest bardzo niekulturalne. Ponadto poprzez przerwanie jakiejś myśli możemy nie usłyszeć czegoś ważnego.

Pamiętajmy, że najważniejsze jest dobre przygotowanie się do rozmowy. Jeśli zastosujemy się do podanych wyżej wskazówek to mamy szanse na przeprowadzenie dobrego wywiadu w magazynie custom publishing.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz